Några av Dubais många skyskrapor

I november 2010 var vi två familjer som besökte Dubai under en vecka. Vi hade med oss fyra barn, två som var 6 år och två som var 3 år. Vi tittade först på resor via de större researrangörerna men kom snabbt fram till att det var billigare och smidigare att boka reguljärt. Flyget bokade vi på via Resfeber (www.resfeber.se) men i efterhand så hade jag hellre bokat det direkt på flygbolagets hemsida då vi fick maila in och ändra mat och andra val istället för att kunna ändra allt på hemsidan. Flygbolag? Jo, det blev Qatar Airlines. Det är nog det bästa bolag vi flygit med. De hade helt nya plan, det bästa underhållningssystem vi sett, proffsig personal och till och med god flygmat. För oss med allergi i familjen så var dessutom den servicen fantastisk. Det är första gången vi fått barnversionen av specialkost. En sådan enkelt sak som gör ett barn så glad.

Flygplatsen

Flygplatsen i Dubai var inte så rolig, speciellt inte när man anlände. Det var många kontroller och långa köer. Vi blev ändå vinkade till en kö för barnfamiljer så det var barnvänligt på så sätt men det tog nog totalt två timmar bara att passera ut genom ankomsthallen. Taxi var enkelt att få och är reglerat så man behöver inte bekymra sig för konstiga taxor.

Vi bodde på Atlantis, the Palm som vi skrivit om under rubriken Hotell. Från flygplatsen tog det ca 30 min med taxi. Färden genom Dubai stad var häftig. Det kändes som en arabisk version av Las Vegas med sin huvudgata med skyskrapor och blinkande ljus.

Vi hade valt att ha en lugn semester där vi inte ville fara runt på alltför många utflykter. Det finns med andra ord många delar av Dubai som vi har kvar att upptäcka. Två av de turer utanför hotellet som vi gjorde är värda att nämna:

Dubai Shopping mall

Dubai Shopping mall är världens största köpcentra med 1200 butiker. Jag trodde först att det skulle vara många butiker som var likadana men blev imponerad av att det verkade vara nästan 1200 olika butiker. Det fanns många riktigt häftiga butiker som jag inte sett någon annanstans som t.ex Ducati (motorcykelmärke). Mitt i köpcentrat fanns en isrink där det pågick en match mellan två arabiska lag när vi var där. Det var inte särskilt imponerande skridskoåkning måste jag säga. 🙂

På Dubail shopping mall fanns två andra attraktioner som vi inte hann prova: Sega World och Kidzania. Sega World är som det låter – en nöjespark med Sega-attraktioner som datorspel, simulatorer och berg-o-dalbanor. De flesta attraktioner (även de avancerade datorspelen) hade en höjdgräns på 120 cm. Kidszania ville vi verkligen testa men barnen hann bli för trötta. Vi läste om det på deras hemsida och det verkar vara en miniatyrstad där barnen ska få testa ’vardagsliv’ genom att handla i affären, gå till jobbet o.s.v. Barnen kan välja mellan 50 olika yrken där de kan få kläder och annan rekvisita för att spela sin yrkesroll.

Burj Khalifa

Utanför Dubail shopping mall finns världens största vattenspel samt världens största byggnad, Burj Khalifa som höjer sig 828 m över havet. En konstgjord sjö med restauranger och vacker belysning finns nedanför. I Dubai är allting ’världens största’ verkar det som.

Öknen

Den andra utflykten vi gjorde gick ut i öknen. Vi valde Arabian Adventures vilka vi kände var mest seriösa och de enda som fick köra i den del av öknen som är naturreservat. De hade fina barnstolar och lät oss ha en jeep för barnen samt två vuxna som vi kunde styra över själv på så sätt att vi dels kunde bestämma hur snabbt de skulle köra över ökendynorna dels om vi ville åka hem tidigare.

Vi tog en eftermiddagstur där vi blev hämtade vid två på hotellet. Sen tog det ca en timme innan vi nådde öknen. Den timmen satt vi och pratade med vår guide som kom från Pakistan men bott i Dubai sedan barnsben. Han berättade mycket om hur vardagslivet fungerar i Dubai och det var en oväntad bonus att få ett så roligt samtal som del av utflykten.

Väl framme i öknen så fick de först släppa ut luft ur däcken för att kunna köra i sanden. Vi fick se en kort falkshow på tio minuter som kändes ganska turistig men eftersom den var så kort spelade det inte så stor roll. Sen körde de galet snabbt upp och nerför sanddynorna. Barnen skrek av skratt och tyckte det var världens berg-o-dalbana. Det kändes som bilen höll på att välta flera gånger men guiden intygade att de aldrg välte. Vet inte om det var sant men det var bara att hoppas på det bästa och hänga med.

När vi kommit en bit ut i öknen så stannade vi för att titta på solnedgången. Barnen började direkt gräva och leka i sanden. Det var annorlunda kvalitet på sanden än på en sandstrand, den var tyngre och mer finkorning. Sen körde vi vidare till ett stort läger där vi fick slå oss ner vid låga bord och sitta på kuddar. Maten bestod av en grillbuffé och vi hade inte så höga förväntningar men maten var riktigt god. Enkel men vällagad av bra råvaror. Man kunde även rida på kamel vilket vi testade. Det var ju också ganska turistigt men kamelskötarna verkade gilla sitt jobb och sina kameler så det var ändå en rolig upplevelse. Magdans stod också på schemat men den delen hade de kunnat hoppa över. Magdansösen var helt enkelt inte bra och kunde inte fånga publiken. Turen tillbaka till stora vägen gick snabbt och vid tiotiden på kvällen var vi tillbaka vid hotellet efter en riktigt bra och rolig utflykt.

Sånt vi inte hann med…

Andra saker vi ville göra i Dubai var att besöka den gamla stadsdelen samt ta en helikoptertur över staden. Mall of the Emirates med sin skidbacke inomhus och ett besök på utsiktsdäcket i Burj Khalifa står nog också på agendan om vi återvänder. Det byggs hela tiden nya nöjesparker och attraktioner så det känns som man inte får brist på saker att göra i Dubai.

Om någon läsare testat något annat i Dubai så berätta gärna!

Service

Staden i sig var väldigt ren och servicen var hög vart man än kom. Det vi också slogs av var att de som hjälpte till på t.ex köpcentran med att fixa taxi inte ville ha betalt. För det var taxi som gällde överallt. Vi försökte gå och ta tunnelbana vid ett tillfälle bara för att uppleva lite mer vardagsliv men det var svårt. Vägarna var inte gjorda med trottoarer och tunnelbanan stannade då för långt bort från dit man skulle så man fick ändå ta taxi.

Klädsel

Klädsel var något vi funderade mycket på innan vi åkte. De har blivit striktare de senaste åren och även om det kanske inte händer något om du går i shorts och linne så stöter du dig med lokalbefolkningen om du gör det. Vi försöker alltid visa respekt för det land vi besöker och anpassade oss till att ha byxor eller halvlånga byxor samt tröja med kort ärm. Dessutom är det kallt inomhus så det är bara en fördel att ha de kläderna ändå. Barn verkade kunna ha korta klänningar och linnen när man tittade på vad lokalbefolkningen hade på sig. På hotellet rådde denna klädkod utanför poolområdena och man såg att folk blev behandlade olika beroende på vilken klädstil de valde.

Annat vi la märke till var att det verkligen inte var någon som visade fysisk uppskattning offentligt. Det syntes inga som kramades eller pussades eller på något annat sätt visade att de var kära i varandra. Vi märkte även att det var svårt att möte araberna (som är i klar minoritet i jämförelse med gästarbetarna) som kvinna. Det kändes konstigt som svensk kvinna att de tittade bort och knappt ville prata (som t.ex i passkontrollen). Men i och med att gästarbetarna bemannar de flesta serviceyrken så blev det inget som märktes mer än på flygplatsen.

Prisnivå

Prismässigt var mat billigare än i Sverige och alkohol dyrare. Övriga priser låg ungefär som hemma. För oss kostade hela resan ungefär lika mycket som en vecka på Kanarieöarna på ett fyrstjärnigt hotell. Då fick vi fem flashiga stjärnor och bättre väder i Dubai.

När vi åkte hem gick processen på flygplatsen betydligt smidigare. Vi hade läst att Dubais flygplats har världens största taxfree. Det stämmer säkert när det gällde den butik som sålde parfym och smink men övriga butiker på flygplatsen imponerade inte.

Summering

Dubai får högt betyg av vår familj som resmål. Vacker natur med klarblått vatten, fina stränder och fascinerande öken. Bra shopping, mycket bra mat, roliga attraktioner och fin service. Med en restid på 6,5 timmar (d.v.s. en timme längre än till Kanarieöarna) och med 27 grader varje dag så seglade Dubai upp som vårt nya favoritresmål för en veckas solsemester mitt i vintermörkret.