Marina Suites i Puerto Rico på Kanarieöarna är ett hotell där de viktigaste sakerna fungerar utmärkt, men där de borde bry sig lite mer om irriterande detaljer som drar ner helhetsintrycket.

Rummen

Rummen är stora! Ett stort sovrum med garderob och skrivbord och ett väldigt stort vardagsrum/kök med bäddsoffa, fåtölj, matbord och pentry. Men det är samtidigt mycket tom golvyta. Om man som vi är fyra personer i familjen så var det ont om förvaring vilket kändes onödigt med tanke på all den tomma golvytan. TV-bänken var exempelvis som ett bord istället för att vara en bänk med lådor där man kunnat förvara saker. Garderoben hade tio galgar och två hyllor men en massa tom ytan på höjden. Kändes inte särskilt genomtänkt.

Rummen var fräscha och pentryt hade hyfsad utrustning. Men det stod en skylt om att man bara fick använda köket i tio minuter! Känns ganska meningslöst med ett kök då. Sängarna var ordentligt hårda. Det tyckte till och med barnen, vilket är ovanligt. Dessutom var ljudisoleringen nästan obefintlig så man vaknade tidigt varje morgon när första barnfamiljen i korridoren gått upp.

Badrummen var fräscha och duschen var ok, men även har saknades förvaring. Mycket tomma outnyttjade ytor. Ingen två på rummen men däremot duschtvål på flaska och schampo. Kändes som en konstig prioritering eftersom det satt tvålpumpar på väggen som inte använts på länge.

Balkongen var rymlig och hade fina möbler. Utsikten över marinan och havet var otroligt fin från alla hotellets rum.

Poolområdet

Poolområdet är hotellets största tillgång. Otroligt vacker infinitypool. Poolområdet var inte stort men trots att hotellet var fullbelagt fanns det solstolar att tillgå. Ett klart plus jämfört med många andra hotell! Poolen var dessutom ordentligt uppvärmd. Gissningsvis runt 28 grader och under vår vistelse blev den ännu varmare av solen. Helt underbart.

Frukost

Frukosten varierade ganska ordentligt under vår vecka på hotellet. Vissa dagar var allting fräscht och fint, vissa dagar var brödet hårt och frukten gråbrun. Tråkigt att de inte klarade att hålla jämn kvalitet. En något udda lösning var att frukosten serverades utomhus eller halv inomhus. Det fungerade bra om man klädde på sig ordentligt under vår vecka men hur gör de om det regnar?

Buffén

Vi testade buffén endast en kväll så vi kan egentligen inte uttala oss hur det är att ha halvpension vilket många hotellgäster tycks välja. Buffén den kvällen vi åt verkade dock vara representativ för hur det brukade vara på kvällarna. Kvaliteten på maten var ok men urvalet var väldigt litet. En kötträtt och en fiskrätt och tillbehör. Inte alla tillbehör passade ihop heller. Vad sägs om lax med dillsås och sen tomatindränkt pasta? Inga alternativ alls för vegetarianer.

Läget

Läget var en annan av hotellets verkliga fördelar. Placeringen i marinan gjorde att läget var lugnt men ändå nära till allt, utan att behöva plågas av Puerto Ricos nivåskillnader. Dessutom ligger några av byns bästa restauranger i marinan så det var nära till god mat. Stranden ligger bara några minuter bort.

Servicen

Personalen var alltid väldigt vänlig. Vi fick hjälp i restaurangen med vilken mat som fungerade för vår matallergi. Receptionen var lika hjälpsamma som i restaurangen. Men det känns som de lever lite på sin service och därför inte fixar de verkliga problemen. Som ett exempel så har de boxar för förvaring av värdesaker på rummen. På boxen står en skylt om att de bara erbjuder service från kl 8-22. En ganska underlig skylt tyckte jag första dagen, men sen förstod jag varför den fanns där. Boxen la av ett antal gånger under vår vecka och då gick det inte att öppna skåpet och en tekniker fick komma. Teknikern kom snabbt och var väldigt vänlig, men hade det inte varit bättre att fixa skåpet en gång för alla?

Extrakostnader

För att vara ett fyrstjärnigt hotell så var de förvånansvärt glada för att ta betalt för alla extratjänster som jag tycker ska ingå på ett hotell på den nivån. Värdeboxen kostade extra, att byta poolhandduker tog de betalt för, att få en annan kudde (trots fin reklam om deras ’kuddmeny’) kostade lika mycket som att köpa en ny kudde. Sniket.

Det kan tyckas som vi var missnöjda med hotellet men det var vi egentligen inte. Som jag skrev i inledningen så var de viktiga sakerna där – stort, fräscht rum, vacker och varm pool, fantastiskt läge och trevlig personal. Men om de ska leva upp till priset och till sina fyra stjärnor får de jobba med på detaljerna. De var lite för många för att inte bli irriterande.

Vi var här en vecka i mars 2013 och var nöjda med vår semester men vi kommer troligtvis inte tillbaka till just det här hotellet igen.

Hotellets hemsida: http://www.marinasuitesgrancanaria.com/